Ahmet Polat
KURBAN 4
Soru XX: Kurban kesmek veya (vekâletle) kestirmek yerine bir fakire kurban ücretini tasadduk
etsek olur mu?
Cevap XX: Kurban ibadetinde sosyal, ekonomik, sosyolojik vb. bir takım maslahatlar
bulunmaktadır. Kurban kesilmediği takdirde bu maslahatlar gerçekleşmez. Diğer taraftan, Yüce
Allah bizlere bir takım sorumluluklar yüklemiştir. Bunları yerine getirmekle mükellefiz.
Kurban da başlı başına ibadetse ki öyledir, şartlarını taşıyan kimsenin yerine getirmesi kulluk
göstergesidir. Daha açık bir ifadeyle, ibadetler; ancak emredildiği şekilde ifa edilir. Sonuç
olarak kurban kesilmelidir.
Soru XXI: Kesilen kurbanın kanından alnımıza sürmenin dini dayanağı var mıdır?
Cevap XXI: Güvenilir kaynakların hiçbirinde böyle bir bilgi mevcut değildir, dini dayanağı
yoktur. Bu uygulamanın başka kültürlerden girdiği anlaşılmaktadır.
Soru XXII: Marketlerin hisse ile kurban satışı hakkında neler söyleyebilirsiniz?
Cevap XXII: Müftülükçe yapılan denetimlerde bazı aksaklıklarla karşılaşıldığı müşahede
edilmiştir. Bu itibarla; marketler şu hassasiyetleri gözetiyorsa kurban hissesine girmede bir
mahzur yoktur:
Kurban Bayramında, kesilmesi gereken zaman diliminden önce kesiyorlar mı? (Bu
yönde duyumlar alıyoruz)
Daha önceki yazımızda ifade edildiği üzere her bir parça ayrı ayrı taksim ediliyor mu?
(Soru XIII)
İslâmî usullere göre boğazlama gerçekleşiyor mu?
Fazla çıkan et, az çıkan ete ilave ediliyor mu? (Bu yönde de duyumlar alıyoruz.)
Kurban derisi hakkında nasıl bir tasarrufta bulunuyorlar?
Kesilen hayvanlar tamamen karıştırılıyor mu? (Bu yönde de duyumlar alıyoruz.)
Yukarıdaki sorulara tatmin edici cevaplar alındığı ve mezbahaneler Müftülüklerce denetlendiği
takdirde, marketlerin hisseli kurban satışında bir problem gözükmemektedir. Aksi halde şüpheli
işlem olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu da kurban şartlarına manidir.
Soru XXIII: Marketlerin, indirim kartı olanlara bir kurbanın aynı miktardaki hisselerini daha
ucuz fiyata satmaları, kesilen kurbana zarar verir mi?
Cevap XXIII: Yukarıdaki şartlara olumlu cevap alındığı takdirde bu türden yapılan kurban
satışının caiz olduğu Din İşleri Yüksek Kurulu tarafından ifade edilmiştir.
Soru XXIV: Kredi ile kurban kesilebilir mi?
Cevap XXIV: (Helal ve haram) iki zıt şeyin bir araya gelmesi düşünülemez. Hattı zatında
kurban kesmeye muktedir değilse o kimse dinen de sorumlu tutulamaz.
Soru XXV: Bir kimsenin, oğlunun veya bir başkasının bağışladığı para ile kurban alıp kesmesi
durumunda bu, kurban sayılır mı?
Cevap XXV: Oğlu ya da başkası tarafından kendisine bağış yapılan kimse bu paranın sahibidir.
Bağışlanan bu parayı dilediği gibi harcayabilir. Dolayısıyla isterse kurban alıp kesebilir.
Kesilen bu hayvan da kurban yerine geçer.
Soru XXVI: Gayrimeşru yolla kazanılan parayla kurban kesilebilir mi?
Cevap XXVI: Böyle bir parayla kurban kesmek uygun değildir.
Soru XXVII: Kilogram hesabıyla kurban alınabilir mi?
Cevap XXVII: Canlı hayvanın kilogram birim fiyatıyla alım-satımı caizdir.
Soru XXVIII: Satın alınan kurbanlığın ölmesi durumunda ne yapılmalıdır?
Cevap XXVIII: Satın alınan kurbanlığın kesilmeden önce ölmesi halinde hüküm, satın alan
kişinin maddi durumuna göre değişir. Eğer kişinin maddi durumu iyiyse bu takdirde vacip olur.
Şayet fakirse, kendisine vacip olmadığından yenisini almaya gerek yoktur.
Soru XXIX: Kurbanlık olarak satın alınan hayvana, daha sonra başkaları ortak edilebilir mi?
Cevap XXIX: Hayvan alınırken ortak bulma niyeti yoksa sonradan ortak bulunması,
samimiyete gölge düşüreceğinden bazı âlimlerce mekruh görülmüştür.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.