Hurda teşvikli satış ne zaman başlıyor? Tarih belli oldu? Kimler yararlanacak?
Türkiye’de trafiğe kayıtlı yaklaşık 4 milyon 2000 model ve öncesi araç, çevresel ve güvenlik riskleri nedeniyle hurda teşviki ve ÖTV muafiyeti beklentisiyle gündemde.
Türkiye'de trafiğe kayıtlı yaklaşık 4 milyon araç, 2000 model ve öncesine ait. Bu araçlar hem çevresel hem de güvenlik riskleri nedeniyle gündemin ilk sıralarında yer alırken, hurda araç teşviki ve ÖTV muafiyeti beklentisi yeniden alevlendi. Sektör temsilcileri, bu konuda adım atılmasının artık bir gereklilik olduğunu savunurken, hükümet cephesi temkinli yaklaşımını sürdürüyor.
ARAÇ PARKI YAŞLANDI, RİSKLER BÜYÜYOR
Uzmanlara göre Türkiye'deki araç parkının yaşlanması, hem çevre sağlığı hem de yol güvenliği açısından büyük tehdit oluşturuyor. Eski model araçlar, modern güvenlik donanımlarından yoksun olmalarının yanı sıra, yüksek karbon salımıyla da hava kirliliğini artırıyor. TÜİK verilerine göre trafikteki her dört araçtan biri 20 yaşın üzerinde.
TEŞVİK KAÇINILMAZ MI?
İstanbul Motorlu Araç Satıcıları Derneği Başkanı Hayrettin Ertemel, mevcut ekonomik şartlara rağmen hurda teşvikinin ertelenemeyecek bir noktaya geldiğini vurguladı. Ertemel, "Devlet mali disiplini korumaya çalışıyor ancak bu araçların trafikte kalması sürdürülebilir değil. Hem çevre hem insan sağlığı ciddi zarar görüyor. Bu teşvik artık bir tercih değil, zorunluluk haline geldi" dedi.
EKONOMİK GERÇEKLER ENGELLEYİCİ ROL OYNUYOR
Otomotiv uzmanı Erol Şahin ise, devletin vergi hedefleri ve dış ticaret politikalarının kısa vadede böyle bir teşviki zorlaştırdığını belirtti. Şahin, "800 milyar TL’lik ÖTV gelir hedefi olan bir ekonomide, araç ithalatını artıracak düzenlemelere sıcak bakılması kolay değil. Üstelik erken yapılacak açıklamalar, piyasada manipülasyona yol açabilir" diyerek, spekülatif hareketlenmelerin vatandaş aleyhine sonuçlar doğurabileceğine dikkat çekti.
2028 ÖNCESİ ZOR GÖZÜKÜYOR
Sektör kaynaklarından edinilen bilgilere göre, hurda teşviki düzenlemesinin 2028 seçimlerinden önce hayata geçirilmesi düşük bir ihtimal olarak değerlendiriliyor. Uzun vadeli bütçe planlamaları ve cari denge hedefleri nedeniyle teşvikin, ancak ilerleyen yıllarda gündeme alınabileceği öngörülüyor.
TEŞVİK GELİRSE HANGİ ARAÇLAR KAPSAMDA OLACAK?
Olası bir hurda teşviki durumunda, düzenlemenin yalnızca yerli üretim araçları kapsaması bekleniyor. Bu kapsamda, özellikle yerli üretimi teşvik eden modellerin ön plana çıkacağı ifade ediliyor.
Listede adı geçen bazı modeller şunlar:
Togg T10X
Toyota CH-R (yerli üretim)
Hyundai Bayon / i20 / i10
Fiat Egea / Egea Cross / Fiorino
Ford Tourneo Custom / E-Transit
Volkswagen Transporter (sınırlı yerli montaj kapsamında değerlendirilebilir)
Vatandaşlar Beklemede, Piyasa Sessiz Hareketli

Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.