1. HABERLER

  2. GAZETELER

  3. Yumurtanın ateşi düştü, kolisi 5 liraya geriledi
Yumurtanın ateşi düştü, kolisi 5 liraya geriledi

Yumurtanın ateşi düştü, kolisi 5 liraya geriledi

Ramazan ayının son günlerinden itibaren artan yumurta fiyatları düşüşe geçti. Marketlerde 40 kuruşa kadar çıkan yumurtanın tane fiyatı, 20 kuruluşa...

A+A-
Ramazan ayının son günlerinden itibaren artan yumurta fiyatları düşüşe geçti. Marketlerde 40 kuruşa kadar çıkan yumurtanın tane fiyatı, 20 kuruluşa geriledi. Sektör temsilcileri, Kurban Bayramı sonrası tüketimdeki azalış sebebiyle fiyatların düştüğünü, bunun ihracata da yansıdığını dile getiriyor.   Yumurta fiyatları, Ramazan ayının son günlerinden başlayarak okulların açıldığı eylül ayı sonunda yükselişe geçti. Üreticilerin 24 kuruştan sattığı yumurta marketlerde 40 kuruşa kadar çıktı. Kurban Bayramı sebebiyle artan et tüketiminin aksine yumurta tüketimi düşünce yumurta fiyatları da düşüş eğilimine girdi. Bayram öncesi 30 adedi 12 liradan satılan yumurtanın kolisi 5 liraya geriledi. Üreticilerin 24 kuruştan sattığı yumurtanın 15-16 kuruşa kadar gerilediğini belirten Yumurta Üreticileri Merkez Birliği (YUMBİR) Yönetim Kurulu Başkanı Derya Pala, sık sık iniş-çıkış gösteren yumurta fiyatlarının arz talebe göre seyrettiğini söyledi. Türkiye genelinde Tarım Gıda ve Hayvancılık Bakanlığı’na kayıtlı irili ufaklı bin 300 yumurta üreticisinin faaliyet gösterdiğini anlatan YUMBİR Başkanı Pala, Kurban Bayramı sonrası et tüketiminin artmasıyla yumurta tüketiminin azaldığını, bunun da fiyatlara yansıdığını dile getirdi. FİYATLAR ARTINCA ELEŞTİRİLİYORUZ, DÜŞÜNCE KİMSE TEŞEKKÜR ETMİYOR Geçtiğimiz yaz aylarında yumurta üreticisinin zor günler yaşadığına dikkat çeken Pala, okulların açılmasıyla birlikte yumurta fiyatlarının artan talebe paralel olarak ekstra yükseldiğini söyledi. Tüketicinin yumurta üreticilerinin zarar ettiğine inanmadığına işaret eden Pala şunları kaydetti: “Fiyatlar artınca eleştiriliyoruz, ama yumurta fiyatları taban yapınca kimse teşekkür etmiyor. Kurban Bayramı sonrası tüketim azalınca fiyatlar da düştü. Muharrem ayı sebebiyle tutulan oruç az da olsa etki etmiştir. Ama en önemli sebep Kurban Bayramı’dır. Irak, İran, Türkmenistan gibi ihracat yaptığımız ülkelerde de tüketim düşünce fiyatlar otomatik olarak düştü. Piyasa böyledir, fiyatlar artınca üretici elindeki stok ürünü piyasaya sürmek istemez, fiyatlar da düşünce elindeki malı hemen pazara sürer. Bir tavuğun ömrü ortalama 80-85 haftadır. Belki üretici 25-30 hafta zarar edebiliyor. Ama tüketiciler bizim zarar ettiğimize ‘madem zarar ediyorsunuz, insan zararına çalışır mı, üretimi durdurun’ diye serzenişte bulunuyor. Ama inişli çıkışlı bir piyasada faaliyet gösteriyoruz. Üretici haftalarca zarar edebilir, ama bazı haftalar da kar edebilir.” KİŞİ BAŞI YILLIK TÜKETİM 180 ADET Türkiye’de yıllık kişi başı yumurta tüketiminin 180 olduğunu anlatan YUMBİR Yönetim Kurulu Başkanı Derya Pala, bu oranın Avrupa ülkelerinde 200’ün üzerinde olduğunu söyledi. 2010 yılında 190 milyon dolar ihracat gerçekleştiren sektörün bu yılın ilk 10 ayında 225 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirdiğini belirten Pala, yıl sonu itibarıyla sektörün 270 milyon dolarlık ihracat hedeflediğini dile getirdi. Irak, İran, Türkmenistan, Azerbaycan, Libya gibi ülkelere ağırlıklı olarak ihracat yaptıklarını anlatan Pala, ihracatın yüzde 70’inin Irak’a gerçekleştirildiğini vurguladı. Yumurta sektöründe kayıt dışılığın ‘yok’ denilecek kadar az olduğuna işaret eden Derya Pala, Tarım Gıda ve Hayvancılık Bakanlığı’nın kayıt sisteminin başarıyla işlediğini söyledi. YUMBİR Başkanı Derya Pala, 5- 10 bin tavukla faaliyet gösteren küçük yumurta üreticilerinin yanı sıra ortalama 150-200 bin tavukla çalışan üretim merkezleri de olduğunu sözlerine ekledi.
Bu haber toplam 241 defa okunmuştur
Önceki ve Sonraki Haberler

HABERE YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.