1. HABERLER

  2. SPOR

  3. TÜRK SÜSLEME SANATLARI (5)
TÜRK SÜSLEME SANATLARI (5)

TÜRK SÜSLEME SANATLARI (5)

            DEĞERLİ TAŞ İŞLEME VE SÜSLEME SANATI                      Eski Çağda gerçekleştirilen her metalürjik keşif, yeni...

A+A-
            DEĞERLİ TAŞ İŞLEME VE SÜSLEME SANATI                      Eski Çağda gerçekleştirilen her metalürjik keşif, yeni bir maden tekniğinin doğmasına yol açmıştır. (22) AJUR TEKNİĞİ;  Madeni    eserlerin üzerine, kesici ve delici aletler kullanarak, delikli1 süslemelerin yapıldığı tekniğe ajur, delik işi veya oyma adı verilir. Bunlara yapılış tekniklerine göre masif kakma, rölyef kakma, zemin döşeme, blok mozaik, formika kakma, metal kakma, sedef kakma vs denilmektedir. Altın ya da gümüş gibi metal plaklar, metalde esnemeyi önleyen zifte ısıl işlemle yapıştırılır. Çok sayıda ve çeşitli şekillerde uçları olan çelik kalemlere, çekiçle binlerce defa vurularak metal levhanın yüzeyi kabartma desenlerle süslenir.               TELKARİ;  Mardin yöresine ait bir gümüş işleme sanatıdır. Ayrıca Ankara'nın ilçesi olan Beypazarı'nda telkari sanatı geliştirilerek, altın ve gümüş takıda değişik süsleme ve desenlerle günümüze kadar getirilmiştir. Halen Beypazarı'nda 80 ila 120 arasında bu işi yapan atölye vardır. Beypazarı halkı telkari el sanatını daha işlevsel bir duruma getirmiştir.2 Telkari ince gümüş tellerin birleştirilmesiyle yapılmaktadır. Etrüskler tarafından en üst seviyeye getirilmiştir. Telkari, tamamen elde yapılan bir işlemdir. Bu amaçla teller kendilerinin etrafında oval, yuvarlak vb. şekiller oluşturularak sarılırlar.(23)   HAK (GRAVÜR): Metal, ahşap, değerli taş, deri ve fildişi gibi malzemelerin üstüne 3oyma yolu ile resim, yazı ve süsleme yapma sanatıdır. Yakut, yeşim, zümrüt, topaz, Necef türünden değerli ve yarı değerli taşlarla, altın, gümüş, bakır ve pirinç gibi metaller üstüne desenler hak ederek yapılan bezemedir. (24)     KAKMA (REPOUSSE)TEKNİĞİ; Madeni yapıtların üstünü derin çizgiler ve yivlerle bezeme teknikleridir.4 Kazıma'da ucu keskin çelik kalemler ya da keski kullanılarak yivler açılır. (25)                  GRANÜLASYON(GÜHERSE) TEKNİĞİ: Bir motifin tümünün veya belirli bölümlerinin ya da çizgilerinin, madenlerden çeşitli büyüklük ve şekillerde hazırlanmış taneciklerin yan yana veya metal üzerine lehimlenmesiyle oluşturulan süsleme tekniğidir. Taneleme anlamına gelen granülasyon (granül) tekniğinin Osmanlı'lardan kalma, Türkçe tanımlaması "güherse" olup sözcük günümüzde de kullanılmaktadır. 5 Granülasyon tekniği takılarda yalnız başına kullanıldığı gibi, adeta telkari tekniğini tamamlayan bir süsleme unsuru olarak, telkari ile yoğun biçimde kullanılmıştır.(26)                 (22) Figen Yanık, Türkiye’de Yer Gök Değerli Taş, Milliyet Gazetesi, 26 Ocak 2014 (23)Suut Kemal Yetkin, İslam Sanatı, Ankara, 1954 (24) Adnan Adıvar, Osmanlı Türklerinde İlim, İstanbul, 1982 (25) İbrahim Hakkı Erzurumlu, Marifetname, İstanbul, 1294 (26) Muhammed b.Mehmet Şirvani, Tuhfe-i Muradi, Haz. Mustafa Argunşah, Ankara, 1999                                                                                              
Bu haber toplam 237 defa okunmuştur
Önceki ve Sonraki Haberler

HABERE YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.