1. HABERLER

  2. SPOR

  3. TÜRK SÜSLEME SANATLARI (1)
TÜRK SÜSLEME SANATLARI (1)

TÜRK SÜSLEME SANATLARI (1)

İlk insanların kullandıkları eşyalarda, barındıkları mağaralarda bile süsleme öğelerine rastlanmıştır.  Örneğin yapıların dış yüzeylerini...

A+A-
İlk insanların kullandıkları eşyalarda, barındıkları mağaralarda bile süsleme öğelerine rastlanmıştır.  Örneğin yapıların dış yüzeylerini süslemede taş, mermer, tuğla, demir, ahşap ya da betondan yararlanılır. İçte ise, yüzeyine göre ahşap, mozaik, çini, resim, vitray, alçı, motif işleme ve boyama teknikleri kullanılır. Mobilya, halı, kilim, örtü gibi ev eşyaları da doğrama, kakma, oyma, lake, dokuma, işleme teknikleri uygulanarak süslenir. Çanak çömlek, porselen, seramik gibi mutfak eşyalarında süsleme sanatları yaygın olarak görülür. Mücevher ve takılar süslemeciliğin en inceldiği alanlarıdır. Daha çok doğu ülkelerine özgü yazı (hat sanatı), tezhip ve minyatür de önemli süsleme sanatlarıdır. (1) Orta Asya’dan Anadolu’ya taşınan süsleme sanatları, Selçuklu ve Osmanlı dönemlerinde büyük önem kazanmış ve yüzyılların birikimi ile Cumhuriyet dönemine ulaşmıştır. 1936’da Devlet Güzel Sanatlar Akademisi’nde Türk Süsleme Sanatları bölümü açılmış; tezhip, hüsn-i hat, ebru, minyatür ve çini deseni eğitimi verilmeye başlanmıştır.(2) Kültür ve Turizm Bakanlığı Güzel Sanatlar Genel Müdürlüğü tarafından da geleneksel Türk süsleme sanatlarının yaşatılması amacıyla birçok faaliyet yürütülmektedir. Bu alanda ürün veren sanatçıları, günümüzün sanat anlayışı ve zevkine uygun çağdaş yoruma özendirmek ve sanatçıların son eserlerini sergilemek amacıyla 1986 yılından itibaren “Türk Süsleme Sanatları Sergisi” düzenlenmektedir. (3)                  TÜRK ÇİNİ SANATI Geleneksel Türk Sanatlarından olan çini, genellikle mimari yapıların, cami, köşk, saray, çeşme, türbe ve benzeri yapıların iç ve dış süslemelerinde kullanılmış bir seramik ürünüdür. Türkler çok eski zamanlardan beri, binalarını, çinilerle süslemeyi tercih ediyorlardı.(4) İslamiyet’i, kabul eden Karahanlılar (955) devleti döneminde mabetlerini çinilerle süslemeye başlamışlardı. Bu tercih Büyük Selçuklular ve Anadolu Selçukluları Zamanında gelenek halini almış ve daha sonraları Osmanlılar döneminde de devam etmiştir. Selçuklu çinileri, kare veya dikdörtgen, altıgen şekillerinde olduklarını ve bir yüzlerinin, mavi, lacivert, toprak sarısı, türkuaz, siyah, kahverengi gibi sırla karıştırılmış renklerle boyanıp pişirilmiş olduklarını ve alçı veya horasan harç üzerine aplike edilmiş, mozaik şeklinde yapılmış süslemelerdir. Zamanla geliştirilen bu mozaik tekniğine Kufi tarzı yazılar ve Rumi motiflerde katılmıştır. Türk çini Sanatı 16. yüzyılda İznik çinileri ile zirveye ulaşmıştır. (5) 1- Mozaik çini tekniği, Renkli sır tekniği, Sır altına boyama tekniği ve Perdah Tekniği: Bir sır üstü tekniğidir. Beyaz astarlı renksiz saydam sırlı levhalar üzerine altın ve gümüş tozları ile süsleme yapılıp fırınlanmaktadır. (6) (Devam edecek… 1-Ömer Faruk Atabek, Türk İslam Süsleme Sanatları, Diyanet Vakfı Yay. İstanbul, 2012 2-A.Süheyl Ünver, Türk Süsleme Sanatları 2, İşaret Yay. İstanbul, 2000 3-Hüsnü Züber Türk Süsleme Sanatı, İş Bankası Yay. İstanbul, 1972 4-Selçuk Silsüpür, Anadolu’da Türk El Sanatları, İl Gazetesi, 8 Eylül 2011 5-Sabiha Aker, Çini Tasarımı, Detay Yay. Ankara, 2013 (6)Gönül Öney, Türk Çini Sanatı, Yapı Kredi Yay. İstanbul, 1976
Bu haber toplam 228 defa okunmuştur
Önceki ve Sonraki Haberler

HABERE YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.