1. HABERLER

  2. GÜNDEM

  3. Size en uygun yatış pozisyonu hangisi?
Size en uygun yatış pozisyonu hangisi?

Size en uygun yatış pozisyonu hangisi?

Ortopedi ve Travmatoloji Uzmanı Doç. Dr. Neslihan Aksu anlattı: SIRT ÜSTÜ YATMAK REFLÜYE İYİ GELİYOR Sırt üstü yatmak, boyun ve bel ağrılarını...

A+A-
Ortopedi ve Travmatoloji Uzmanı Doç. Dr. Neslihan Aksu anlattı:

SIRT ÜSTÜ YATMAK REFLÜYE İYİ GELİYOR

Sırt üstü yatmak, boyun ve bel ağrılarını engellediği gibi asit reflüyü azaltır,.Astım, KOAH gibi solunum yolları hastalığı, kalp yetmezliği olanlar yüksek yastıkla sırtüstü yatarak daha rahat ederler. Omurgasında kireçlenmesi olanlar sırtüstü, dizlerini ve bel kavislerini ufak bir yastıkla destekleyerek yatmalıdır. Ayrıca beyin damar tıkanıklığı olanlar sırtüstü pozisyonu tercih etmelidir.

Uyku apne sendromu, horlaması olanlar ve obez hastalar için sırt üstü yatmak tehlikelidir! Ani solunum durmasına neden olabildiği gibi sarkan yumuşak damağın nefes yolunu tıkayarak solunumun ve uykunun kalitesinin düşmesine sebep olur. Uyku apne sendromu ve horlaması olan insanlar hep yorgun kalkmaktan şikayetçidirler ve bu gündüz çalışma  performanslarını düşürür.

İŞTE EN SAĞLIKLI YATIŞ POZİSYONU

Sol tarafın üzerinde yan yatış, en sağlıklı uyku pozisyonudur. Vücudun kalbe giden ana toplardamarı bası altında kalmayacağı için kalbe vücuttan kan dönüşü kolay olur. Yüksek tansiyonlu hastalar için uygun bir pozisyondur. Bu pozisyon ayrıca daha az horlamayı sağlar, reflüyü de azaltır. Reflünüz varsa bu pozisyon en uygun yatma pozisyonudur. Horlayanlar, uyku apne sendromu olanlar için de uygun bir pozisyondur. Gebelerin sol taraf üzerinde yatmaları önerilir çünkü bu pozisyonda kan akışı daha iyidir. Cenin pozisyonunda hafif bacaklar karna doğru çekilip iki bacak arasına yastık ayrıca baş boyun altına da orta yükseklikte bir yastık konulması uygundur. Bunu yaparken vücudunuzu fazladan kıvrılması için zorlamayın. Kronik kalp rahatsızlığı bulunanlar için önerilmez. Kronik kalp hastalıklarında sol yana yatmak kalp atışını hızlandırabilir ve bunun olumsuz etkileri olabilir.

Sağ taraf üzerine yan yatmayı denediniz mi?

Reflüsü olanlar için uygun değildir. Kalp rahatsızlığı bulunan biri için sol yerine sağ tarafa yatılmasını önerebilir. Sonuç olarak hamile değilseniz veya kalp rahatsızlığınız yoksa kendinizi  rahat hissettiğiniz tarafa yatabilirsiniz. Ayrıca uyurken aldığınız pozisyonu tüm uyku süresi boyunca koruyacağınızın bir garantisi de yoktur.

YÜZÜSTÜ YATIŞ İLE HORLAMAYA SON

Horlayan için bu pozisyon uygun  olabilir. Horluyorsanız, bel ve boyun ağrısından mustarip değilseniz yüzüstü yatmak sizin için faydalı olabilir. Kötü tarafı boyun ve bel ağrısına neden olabilir. Omurgada kireçlenmesi olanlar için tavsiye edilmez. Eklemlere baskı uygulayarak ve sinirlerin geçtiği kanalları daraltarak sinirlerin sıkışmasına; ağrı, uyuşma ve karıncalanma oluşmasına yol açar.

Yüzüstü pozisyonda da başınız saatlerce bir tarafa dönük kalır ve boynunuzda ağrı hissetmeniz kaçınılmaz olur. Yüzüstü yatanlar kollarını açarak yastığın altına sokmayı tercih ederler. Oysa saatlerce bu pozisyonda uyumak omuzda sıkışma sendromuna ve omuz ağrılarına neden olabilir. Omuz sorunları olanlar, kollarında sinir sıkışması olanlar için bu pozisyon uygun değildir. Bebeklerin bu pozisyonda uyuması asla önerilmez. Bu pozisyonda uyumanın ani bebek ölümleriyle ilişkisi  gösterilmiştir.

Yataktan kalkarken neye dikkat edeceğiz?

-Uyanınca yataktan hızlı bir şekilde kalmayın. Yataktan ani kalkışınız belinizin tutulmasına neden olabilir. Çünkü tüm gece istirahat döneminde olan kaslar uykuda gevşer, aniden harekete reaksiyon gösteremez bu durumda omurgada ve eklemlerle ciddi ağrılara, zedelenmelere neden olur.

-Uyandıktan sonra yatak içerisinde beş dakika gerinerek, kaslarınızı ve eklemlerinizi esnetin. Böylece gevşeyen kaslarınızı yavaşça harekete geçirmiş olursunuz.

-Yataktan kalkarken, önce blok olarak yana dönün ve bacaklarınızı yatak kenarından aşağıya sarkıtın, sonra kollarınızın yardımıyla vücudunuzu yatak kenarında dik bir konuma getirin.

-Bir müddet yatak kenarında oturarak tansiyonunuzun dengelenmesine izin verin sona ayağa kalkın. Vücüdunuzun içine gömüleceği değil, ortopedik yataklar tercih edin. Vücudunuz yatağa değil, yatak vücudunuza adapte olmalıdır.

-Doğuştan bel ve boyun bölgemizde eğriliklerimiz vardır. Çok sert veya çok yumuşak yataklar doğal eğriliklerimizin artmasına ya da azalmasına neden olur.


 

Bu haber toplam 247 defa okunmuştur
Önceki ve Sonraki Haberler

HABERE YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.