1. HABERLER

  2. GAZETELER

  3. Sebze-meyve üretici ve tüketici fiyatlarındaki farklılık
Sebze-meyve üretici ve tüketici fiyatlarındaki farklılık

Sebze-meyve üretici ve tüketici fiyatlarındaki farklılık

Gıda perakende sektöründe Ankara'nın en önemli yerel markalarından biri olan Meşhur Peynirci'nin Genel Müdürü Serbülent Havuçoğlu, sebze meyvede, firmaların...

A+A-

Gıda perakende sektöründe Ankara'nın en önemli yerel markalarından biri olan Meşhur Peynirci'nin Genel Müdürü Serbülent Havuçoğlu, sebze meyvede, firmaların toptancı halinden alış fiyatlarının aşağı yukarı aynı olduğunu belirtirken, ''Aynı kalitede portakalda, 2-3 kat fiyat farkı olmaz. Satışta fiyat, kaliteye, kalibreye ve satış koşullarına göre farklılaşır'' dedi. Havuçoğlu, sebze-meyvede üretici ve tüketici fiyatlarındaki aşırı farklılıklar konusunda yaptığı değerlendirmede, sebze meyveyi toptancı halinden aldıklarını ve alımı her zaman peşin para ile yaptıkları için, avantajı tüketiciye yansıttıklarını, bu nedenle fiyatlarını diğer perakendecilere göre daha uygun olduğunu söyledi. Yasal hakları olmasına karşın üreticiden doğrudan alım yapmayı tercih etmediklerini kaydeden Havuçoğlu, ''Çünkü bunun için ayrı bir organizasyon gerekir. Adam tutup bahçeden ürünü toplatacaksınız, fason olarak işletip boylara göre ayıracaksınız, ambalajlatacaksınız, taşıtacaksınız... Bütün bunların maliyeti ile toptancı halinden doğrudan yaptığınız alım fiyatı arasında fazla fark yok. Bu nedenle biz doğrudan halden alım yapıyoruz'' dedi. ''BEDAVA ÜRÜN ALSANIZ BİLE...'' Toptan alıcıların haldeki ürün alım fiyatının aşağı yukarı aynı olduğunu, aynı kalitede ürünün toptan alım fiyatı arasında kesinlikle 2-3 kat fiyat farkı olamayacağını vurgulayan Bülent Havuçoğlu, şu bilgiyi verdi: ''Biz Ankara'daki komisyoncudan mal alıyoruz. Üreticiden doğrudan mal almıyoruz. Komisyoncunun üreticiden kaç liradan ürün aldığını bilmiyoruz. 100 kuruşa alsa da bana 1 TL diyorsa, ben o fiyattan alırım. Bizim farkımız, alış koşullarından kaynaklanıyor; peşin para ile almanın fiyatı başka... Peşin aldık, yüzde 10-20 ucuz aldık diye normal piyasa fiyatından satmıyoruz. Yüzde 15-20 kar marjımızı koyup, piyasanın altında satıyoruz. Perakende fiyatların oluşmasında ana belirleyici, hal fiyatları. Üreticiden bedava ürün alsanız bile bir kamyon Adana'dan 700 TL'ye geliyor. Çalışan insanları da dikkate alırsanız, maliyet bin 500 TL'ye ulaşıyor. Kiloya otomatik olarak 150 kuruş biniyor. Tonu 200-300 TL'ye aldığınız ürünü buraya 450-500 TL'ye mal ediyorsunuz.'' ''Bir ürünün hal fiyatı ile perakende fiyatı arasında 2-3 kat fiyat farkı olduğu'' iddialarının da gerçekçi olmadığını belirten Meşhur Peynirci Genel Müdürü Serbülent Havuçoğlu, bu kadar yoğun rekabetin olduğu ortamda bunun mümkün olamayacağını öne sürdü. Yüzlerce, binlerce perakendeci firma olduğuna, herkesin birbirini takip ettiğine işaret eden Havuçoğlu, şunları kaydetti: ''Halden 500 kuruşa alınan domatesi 1,5 TL'ye satamazsınız. Ancak çok özel, lüks semtlerde küçük butik manavlar vardır. Onlar böyle yapabilirler. Seçmece, özel ürün alırlar, 2 TL'ye alırlar 5 TL'ye satarlar. Ama bunun oranı çok düşüktür. En yüksek fiyat, genel satıcılarda bile hal fiyatlarının yüzde 30-40 üzerine çıkmaz. Bir rekabet var ve müşteri bunu çok iyi takip ediyor. Hele kriz ortamında insanlar kuruşlarla ifade edilen rakamları bile takip ediyor.'' ÜRETİMDEKİ FAZLALIĞIN ETKİSİ Bu yıl narenciyede üretimin fazla olmasının da bir sorun olarak gündeme getirildiğini hatırlatan Havuçoğlu, bunun etkisini şöyle değerlendirdi: ''Diyelim Adana'dan günde 500 ton portakal çıkıyor. Ankara'nın tüketimi de 250 ton. Adana'da 500 ton üretim var diye tüketici daha fazla tüketmiyor, komisyoncu daha çok almıyor. Ne kadar tüketiliyorsa o kadar alıyor. O zaman üretici malını satabilmek için fiyatını düşürüyor. Fiyat düştü diye navlun maliyeti, vergiler düşmüyor. Toplamda fiyat 100-200 kuruş oynar. Bir kamyonu buraya bin TL'ye getiriyorsanız, kilosu 100 Kr'lik üründe navlun maliyetinin payı yüzde 100, kilosu 1 TL'lik üründe navlun maliyetinin payı yüzde 10'dur. Ürün ucuzladıkça navlunun payı artıyor.' Yaş sebze meyvede ayrıca KDV sorunu bulunduğunu, üreticiden alırken yüzde 1 KDV, tüketiciye satarken yüzde 8 KDV ödendiğini hatırlatan Havuçoğlu, ayrıca bu ürünlerde fire oranının da çok yüksek olduğuna dikkati çekti. HİPER MARKETTEN ALIRSANIZ, MALİYET DAHA YÜKSEK OLUR Aynı kalitede portakal arasında normalde 2-3 kat fiyat farkı olamayacağını vurgulayan Havuçoğlu, fiyatın, kalite, kalibre ve satış koşullarına göre değişeceğini belirterek, şu örnekleri verdi: ''Bir aile irice portakalları kaliteli olarak görür. Bir aile için ise çok sayıda portakal almak önemlidir. Bir kiloda 3 portakal da olabilir, 5 portakal da. Bu tüketicinin tercihine kalmış. Kalibre fiyatta etkili. Ayrıca lezzet sorunu var. Ekşi portakal 1 TL, tatlı portakal 3 TL ise satıcı sattığı portakalın ekşi olduğunu söylemeli. Tüketici de ne aldığını bilerek almalı. 1 TL'lik portakalı alıp da (bu niye ekşi) dememesi gerekiyor. Ancak, halden aynı şartlarda alınan portakalı, 50 bin dolar aylık kira ödenen yerde satarsanız, 1 TL'den satamazsınız. Kiralama, işçi maliyetlerini fiyata yansıtmak lazım. Büyük maliyetlerle kurulmuş, işletme maliyetleri yüksek yerlerden ürün alırsanız aynı ürünü pahalıya alabilirsiniz. AÇIK PASTIRMA SATIŞINA CEZA... Perakende sektöründe tüketici alışkanlıklarının önemine de işaret eden Meşhur Peynirci Genel Müdürü Bülent Havuçoğlu, AB'ye uyum için bir çok yasa çıkarılmasına karşın, pratikte bunu uygulama imkanı bulamadıklarını anlattı. Açıkta gıda satışı yasak olmasına karşın, tüketicinin hala zeytin, pastırma, peynir gibi ürünleri tadına bakarak almayı tercih ettiğini kaydeden Havuçoğlu, şunları söyledi: ''Denetimlerde, pastırmayı açık sattığım için ceza yazılıyor. Çok hijyen şartlarda vakumlanmış pastırmayı tezgaha koyuyorum, satılmıyor. Müşteri bunu almıyor. Dışarıya pastırma koyup, tozun içinde doğrayıp satıyorum, bunu almak için insanlar kuyruğa giriyor. Vakumlu pastırmayı bile açıp almak istiyor. Selede zeytin sattığımız için ceza alıyoruz. Ama müşteri bunu tercih ediyor. Alışveriş kültürü değişsin ben de ona göre hizmet vereyim. İnsanların alışveriş kültünü değiştirmezseniz, bir şeyin satış koşullarını da fazla değiştiremiyorsunuz.''

Bu haber toplam 444 defa okunmuştur
Önceki ve Sonraki Haberler

HABERE YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.