1. HABERLER

  2. SİYASET

  3. Her şey değişti ‘plaka’ değişmedi
Her şey değişti ‘plaka’ değişmedi

Her şey değişti ‘plaka’ değişmedi

Motorlu kara taşıtlarının kimlik kartı olan plakalar, 100 yılı aşkın süredir araçların değişmeyen parçası olarak üzerinde duruyor. En eski ve...

A+A-

Motorlu kara taşıtlarının kimlik kartı olan plakalar, 100 yılı aşkın süredir araçların değişmeyen parçası olarak üzerinde duruyor.

En eski ve ucuzu ile en yeni ve milyon dolarlık modellerin üzerinde hep aynı alüminyum yapıdaki kare ya da dikdörtgen şekilli plakalar, farklı harf, rakam ve sembollerle boy gösteriyor. Kara yoluna çıkan her aracın trafik denetimi, hukuki ve cezai sorumluluğu olduğu için ‘tescil plakası’ adı verilen plakalar belli standart ölçülerde aracın önü ve arkasına takılmak zorunda.

FRANSA’DA BAŞLADI

İlk plaka kullanımı; Fransa emniyetinin saatte 30 kilometre hız yapan bütün motorlu araçların üzerinde ‘araç sahibinin adı, adresi ve ruhsat numarası’ yazılı halde sol tarafa asılmasıyla başladı. Fransa’nın ardından kısa süre sonra Belçika, sonra İngiltere, ardından da otomotiv sektörünün gelişimiyle tüm dünyaya yayıldı. Ancak İngiltere’de plaka uygulamasına geçilmesi otomotiv sanayiini olumsuz etkileyeceği düşüncesiyle biraz sıkıntılı başladı. Uzun tartışmalar sonrası 1904 yılında tüm İngiltere’de motorlu araçlarda plaka uygulamasına geçildi.

EN UCUZ VE EN PAHALI ARAÇTA AYNI LEVHA

Aradan onlarca yıl geçip otomotiv sektörü ile birlikte teknolojinin gelişimi araç modellerinin gelişimini ve çeşitlenmesini sağladı. Fakat araçlardaki onca yeniliğe rağmen üzerindeki alüminyum plakalar hiç değişmeden yerli yerinde durmayı sürdürüyor.

En eski ve ucuzu ile en yeni ve milyon dolarlık modellerin üzerinde hep aynı alüminyum yapıdaki kare ya da dikdörtgen şekilli plakalar boy gösteriyor. Ulaşım ağlarının genişleyip, motorlu taşıt sayısının artması ve çeşitlenmesiyle trafikteki seyr-ü seferle ilgili ulusal ve uluslararası kurallar da belli standartlar kazandı.

TÜRKİYE’DE 

Türkiye’de, daha önceleri motorlu taşıt sayısı azlığının da etkisiyle yaygın bir düzenlemesi olmayan taşıt plaka kodları, ilk iki hanesi 27 Eylül 1962 yılında yayınlanan yönetmelik uyarınca il isimlerinin alfabetik olarak sıralanmasıyla meydana getirildi. Ve yeni tarz plakalar Kasım 1962'den itibaren taşıtlara takılmaya başlandı.

Karayoluna çıkan her aracın trafik denetimi, hukuki ve cezai sorumluluğu olduğu için ‘tescil plakası’ adı verilen plakalar belli standart ölçülerde aracın önü ve arkasına takılmak zorunda. Türkiye’de son yapılan düzenlemelerle; özel araç plakası, resmi araç plakası, özel kişi araç plakası üst başlıkları altında trafikteki araçlar 18 ayrı plaka çeşidi ile tanınacak şekilde seyredebiliyor.

Bu haber toplam 145 defa okunmuştur
Önceki ve Sonraki Haberler

HABERE YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.