1. YAZARLAR

  2. MEHMET BAYRAK

  3. Hazreti Peygamber (sav)in şairi Hassân b. Sabit (r.a.)’ın Fazileti
MEHMET BAYRAK

MEHMET BAYRAK

Emekli İlahiyatçı
Yazarın Tüm Yazıları >

Hazreti Peygamber (sav)in şairi Hassân b. Sabit (r.a.)’ın Fazileti

A+A-

Resûl-i Ekrem’den yedi sekiz yıl önce (562-563) doğmuş, Altmış yaşlarında iken İkinci Akabe Biatı’nın ardından (622) Müslüman olmuştur.  Ve 120 yaşındayken Medine’de vefat etmiştir. Ne ilginçtir ki, babası ve dedesi de 120 yaşındayken vefat etmiştir.

O zamanın medyası şiirler idi ve çok etkiliydi. Onun İslâmiyet’i kabul etmesiyle Müslümanlar, şöhreti Hicaz bölgesini aşıp diğer Arap topraklarına yayılmış olan güçlü bir şair kazanmışlardır.

Rivayete göre müşriklerin hicivli saldırılarına önce Hz. Ali’nin cevap vermesi düşünülmüş, fakat Hz. Peygamber ona izin vermeyince bu işi Hassân üstlenmiş ve dilini işaret ederek, “Yemin ederim ki Busrâ ile San‘â arasında (Hicaz’ın kuzeyi ile güneyi arasındaki bölgelerde) beni bunun kadar sevindirecek bir dil yoktur” şeklindeki sözüyle bu konuda ne kadar azimli ve iddialı olduğunu göstermiştir. Resûl-i Ekrem’in, “Onları ne şekilde hicvedeceksin, çünkü ben de onlar gibi Kureyşliyim?” sorusuna Hassân, “Seni yağdan kıl çeker gibi Kureyş müşriklerinin arasından çekip çıkaracağım” cevabını vermiştir. Böylece şiirleriyle İslâmiyet’e büyük hizmetlerde bulunan Hassân hakkında Hz. Peygamber, “Hassân’ın fıtrî kabiliyetini ve ilhamını Rûhulkudüs (Cebrail) teyit ediyor” demiş, ayrıca onun için “Allahım, Hassân’ı Rûhulkudüs ile teyit et!” şeklinde dua etmiştir (Buhârî İlim/ 68).

Müşrikleri hicveden şiirleri Resûlullah’ın, “Bu hicivler onlara karşı oktan daha etkili olacaktır” şeklindeki iltifatına mazhar olmuştur (Müslim, “Feżâʾilü’ṣ-ṣaḥâbe”, 157).

Hassân, Kureyşliler’den başka Kâ‘b b. Eşref ve Rebî‘ b. Ebü’l-Hukayk gibi Yahudi şairlerine de karşılık vermiştir.

Bedir Gazvesi’nin ardından Mekke’ye giderek bu savaşa katılan ve ölen müşrikler için söylediği şiirlerle Kureyşliler’in intikam duygularını tahrik eden yahudi şair Kâ‘b b. Eşref ve onu evlerinde misafir edenler hakkında Hassân’ın söylediği şiirler o kadar etkili olmuştur ki artık Kâ‘b’ı evinde misafir etmeye hiç kimse cesaret edememiştir.

Hassân’ın bundan sonraki hayatı tamamıyla Resûl-i Ekrem’in yanında geçmiş, en güzel şiirlerini onun için söylemiş, artık fahriyyelerinde Allah’ın resulünü savunmakla övünmüştür.

Peygamber (aleyhisselâm) hicretin yedinci yılında komşu hükümdarları İslâm’a dâvet ederken Mısır kıralı Mukavkıs’a da bir mektup göndermişti. Mısır kıralı İslâmiyet’i kabul etmemekle beraber Resûl-i Ekrem’e bazı hediyeler göndermişti. Bu hediyeler arasında Mâriye ve Sîrîn adında iki de câriye vardı. Nebiyy-i Ekrem Efendimiz Sîrîn’i şâir sahâbî Hassân İbni Sâbit’e vermiş, Mâriye’yi de yanında alıkoymuştu. Daha sonraları Mâriye Resûl-i Ekrem’in oğlu İbrahim’i dünyaya getirmişti.

Hassan hakkında hadisler:

Ebu Hureyre (r.a)'tan rivayet edilmiştir:

“Hassan b. Sabit, (bir defasında) mescitte şiir okurken Hazreti Ömer, Hassân'm yanına uğrayıp ona göz ucuyla dik dik bakmıştı. Bunun üzerine Hassan: “Ben bu mescitte senden daha hayırlı olan kimse hazır iken de şiir okurdum” dedi. Sonra Hassan, Ebu Hureyre'ye dönüp: “Allah aşkına, sana sorarım. Sen, Resulullah (s.a.v.)'in, Hassân'a: “Haydi sen de benim tarafımdan müşriklere şiirlerinle cevap ver!” dediğini ve “Allah’ım! Hassân'ı, Ruhu'1-Kuds ile destekle!” diye dua ettiğini işitmedin mi?” dedi. O da:

“Allah’ım! Şahit ol ki, evet onun böyle dediğini işittim” dedi. (Buhârî, Salat 68)

 Resûlullah (s.a.v.), Hassan b. Sâbit'e: “Onlara hicvet ya da Cebrail beraberinde olduğu halde onlara şiirle cevap ver! demiştir. (Müslim)

Yorum:

Bir şiir ki eğer Allah’ı anlatıyorsa buna ‘ilâhî’ denir. Yunus Emre’mizin dediği gibi:

Her kaçan anarsam seni, kararım kalmaz Allah’ım

Senden gayri gözüm yaşın, kimseler silmez Allah’ım.

Hz Peygamber (sav)i metheden şiirlere ‘Na’t’ denir :

Seyredin Muhammedi, Doğmuş nurun içinde; Haktan diler ümmetin, yatar kundak içinde.

Sürmelemiş gözünü, Hakka vermiş özünü: O sultanın yüzünü görsem mahşer içinde, gibi.

Ya da milli, tarihi şiirler olabilir:

Bura Yemen’dir, Gülü çemendir; giden gelmiyor, acep nedendir… gibi.

Bunlar gibilerinin söylenilmesinde de, dinlenilmesinde de günah yoktur. Ancak bir şiir, türkü, şarkı… şehveti kamçılıyorsa, haramları methediyorsa, mukaddesatla alay ediyorsa bunları dinlemek ve söylemek elbette günahtır. Örnekleri siz bulabilirsiniz. 

 

Bu yazı toplam 996 defa okunmuştur.
Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.