1. YAZARLAR

  2. ALAATTİN KARAER

  3. Endonezya Gezimiz - 9 (Rüya gibi bir ülke!)
ALAATTİN KARAER

ALAATTİN KARAER

SANAT KALEMİ
Yazarın Tüm Yazıları >

Endonezya Gezimiz - 9 (Rüya gibi bir ülke!)

A+A-

Sanat Kalemi

alaattin-karaer--kose-yazisi1-030.jpeg

“Dil bir milletin ruhudur.”

Endonezya Atasözü

     İstiklal Caminin tam karşısındaki, Merdeka Meydanı’nın yakınlarındaki Jakarta Katedrali’ne giriyoruz. Daha Kadetrale girmeden, sanki bayram alanı veya düğün salonuna girer gibi giriyoruz. Daha önce söylemiş olabilirim. Endonezya nüfusunun %10 kadarı Hristiyan’dır. Bunların %7’si Protestan, %3 kadarı ise Roman Katolik’tir. Görüyorsunuz, dünyanın en kalabalık nüfusunun olduğu yerde Kadetral ve İstiklal Cami ile karşı karşıya…

     Görülmeye değer güzel ve zarif bir yapı.  Metal kuleler birkaç kilometre öteden görülebilir. Bina, katlar ve dini olaylara adanmış zemin kattan iki kattan oluşurken, başlangıçta koroyu tutmak için tasarlanmış ikinci kat küçük bir dini müzeye ev sahipliği yapıyor. Katedralin etrafında, tarihini bildiren birçok bilgi mevcut.

     Hollanda Doğu Hindistan Şirketi’nin 1619 yılında gelmesinden sonra, Roma Katolik Kilisesi Doğu Hint Adaları’nda yasaklandı ve sadece Flores ve Timor’da kaldı. Hollanda’nın Protestanlığı desteklediği biliniyor ve Kutsal Görüş’ün nüfusunu ve otoritesini sınırlamaya çalışıyordu. Napolyon Savaşları sırasında Hollanda, mülkiyeti, Hollanda Doğu Hint Adaları kolonisi de dahil olmak üzere Fransız İmparatorluğu’nun altına düştü. 1806 yılında Napolyon Bonapart, Katolik küçük kardeşi Louis, Napoleon’u Hollanda Kralı olarak kurdu. O zamandan beri, Katolik Kilisesi Doğu Hint Adaları’nda faaliyet göstermekte özgürdü.

     Batavia Genel Komiseri Du Bus de Gisignies (1825-1830), Batavia'daki ilk Katolik kilisesini inşa etmek için toprak sağladı. General de Kock'un Weltevredeen bölgesindeki eski ikametgahı, kilise olarak yenilenmiştir. Monseigneur Prinsen, 6 Kasım 1829 tarihinde kiliseyi kutsadı ve başlattı ve "Varsayım Our Lady" adını verdi. Kilise 1859'da yenilenmiştir ancak 9 Nisan 1890'da yıkılmıştır.

     Mevcut kilise, 1891 ve 1901 yılları arasında yeniden inşa edilen kilisedir. Papaz Antonius Dijkmans, SJ mimar olarak atandı. Fon yetersizliği nedeniyle inşaat durduruldu, ancak kilisenin yeni piskoposu Mgr ES Luypen, SJ, Hollanda'da gerekli fonları topladı ve mimar MJ Hulswit 1899'da inşaatı sürdürdü. "De Kerk van Onze Lieve Vrowe ten Hemelopneming - Kilise Varsayım Hanımefendi ", Mgr Edmundus Sybrandus Luypen, SJ tarafından 21 Nisan 1901 tarihinde kutsanmış ve açılmıştır. Kilise 1988 ve 2002 yıllarında yenilenmiştir.

   Jakarta Katedrali'nin Kuleleri:

     Katedralin planı, 60 metre ve 10 metre genişliğinde, her koridorda 5 metre uzunluğunda bir haç şeklini aldı. Bir katedral çünkü piskoposun tahtı “cathedra”yı içeriyor.

.    Binanın ana girişi batıya bakmaktadır. Ana portalın merkezinde Meryem Ana heykeli bulunurken, portalın üstünde Latince yazılmış bir cümle vardır: "Beatam Me Dicentes Omnes Nesilleri" , "Tüm nesiller beni kutsar" anlamına gelir. Ayrıca, Meryem Ana'nın simgesi olan büyük yuvarlak vitraylı Rozeta Rosa Mystica da var.

     Jakarta Katedrali'nde üç ana kulesi var: 60 metre uzunluğunda ölçülen ve en yüksek iki tanesi portalın her iki yanında yer alıyor. Kuzey kuleye Turris Davidica veya "Davut Kulesi" denir.   Mary'nin karanlığın gücüne karşı sığınak ve koruyucusu olarak temsil ettiği adanmış bir unvan. 60 metre yüksekliğindeki güney kulesine fildişi beyazlığının ve saflığının Meryem Ana'nın saflığını tanımladığı "Fildişi Kule" denir. Fildişi Kule'de, kilise zilinin yanı sıra hala işleyen eski saatler vardır. Üçüncü sivri tavanın kesişme noktasının üzerine yükselir ve yerden 45 metre yükseklikte ölçülür ve “Angelus Dei Kulesi” olarak adlandırılır.

     Bina iki kattan oluşmakta olup, kuzey kuledeki merdivenlerden üst kat ulaşılabilir. İlk olarak, ikinci kat kitleler sırasında koroların yeriydi, ancak katedral oldukça eski olduğundan, binanın üst kattaki birçok insanın ağırlığını destekleyemediği endişesi var. Günümüzde, üst kat, Hollanda Doğu Hint Adaları ve Endonezya Başpiskoposları ve Kardinallerinin gümüş kupaları, şapkaları ve bornozları gibi Katolik ayinlerinin kalıntılarını barındıran Jakarta Katedral Müzesi olarak işlev görüyor. Müze ayrıca Endonezya’daki Roma Katolikliği tarihini de gösteriyor.

     Güney tarafında, çarmıha gerilmeden sonra İsa Mesih'in bedenini tutarken Meryem Ana'nın üzüntüsünü tanımlayan bir Pieta heykeli vardır. İç mekânı çevreleyen duvar, Haç İstasyonları’nı gösteren birkaç sahneye sahiptir. Katedralin her tarafında iki olmak üzere, itiraf hizmetleri için dört küspe var. Merkezde, ses yansıması için kabuklu tavanı olan yüksek bir yükseltilmiş ahşap podyum vardır. 1905 yılında podyum kurulmuş ve İsa'nın vaazlarının ve diğer sahnelerin görüntüleri orta tarafta iken cehennem imajlarını alt tarafa yerleştirmiştir. Podyumun tepesinde,

kanatlı meleklerle süslenmiş Cennet sahnesi sergileniyor. Güney tarafında, Belçika'nın Verschueren kentinde yapılmış, daha sonra 1988 yılında Cakarta'ya taşınan ve yerleştirilen büyük bir Neo-Gotik tarzı organ var. Bu organ Maastricht yakınlarındaki Amby köyünden alındı.

     Bu katedralde üç sunak var: sol tarafta, Meryem'in Cennete vardığı varsayımı kutlamak için "Saint Mary Sunağı" var. Sunak 1915 yılında Atelier Ramakers tarafından yapılmıştır. Sağ tarafta Mayıs 1922'de tamamlanan "Aziz Joseph Sunağı" yer alır. "Cathedra" adı verilen piskopos tahtı üç tahtla sol tarafta bulunur. Merkezde yer alan ana sunak, 19. yüzyılda Hollanda'da yapıldı. 1956'da Groningen'deki Cizvit kilisesinden taşındı. Bu sunakta, İsa ve meyhanenin ana bir haçı var.

     Yapının gövdesi sıva kaplı kalın kırmızı tuğlalardan yapılmış ve doğal taş yapıyı taklit etmek için desenlerle uygulanmıştır. Büyük duvar, çatı konstrüksiyonunda geniş açıklıklı tik kirişlerini desteklemek için yapılmıştır. Kulelerin üstü demirden, çatıları tik ağacından yapılmadır. Aslında, demir ve ahşap tipik Neo-Gotik mimari malzemelerde genellikle taş duvar kullandığı için uygun değildir. Bununla birlikte, bu malzemeler seçildi çünkü taş yığma duvardan nispeten daha hafiftir, çünkü Endonezya depremlere eğilimli bir bölgedir.

     Bir piyano, iki Electone ve iki çalınabilir boru organı var.

devam edecek…

alaattin-karaer--kose-yazisi4-004.jpegalaattin-karaer--kose-yazisi5.jpeg

alaattin-karaer--kose-yazisi2-029.jpegalaattin-karaer--kose-yazisi3-019.jpeg

Bu yazı toplam 315 defa okunmuştur.
Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.