1. HABERLER

  2. SİYASET

  3. 92 yeni AVM açılacak
92 yeni AVM açılacak

92 yeni AVM açılacak

Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) yaptığı araştırmaya göre 2009-2012 yılları arasında 112 AVM’nin açılmasının planlandığını, bunların 48 tanesinin...

A+A-
Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) yaptığı araştırmaya göre 2009-2012 yılları arasında 112 AVM’nin açılmasının planlandığını, bunların 48 tanesinin 2009 yılı içinde, 46 tanesinin 2010’da açılacağını belirledi. 2009-2010’da 94 AVM açılmasının beklendiğini söyleyen BMD Yönetim Kurulu Başkanı Başkanı Ekrem Akyiğit, "BMD üyesi firmaların iki yıl içinde açılacak olan AVM’lerde 2 bin civarında kontrat imzalayacaklarını belirledik" dedi. AVM’lerin yanı sıra, caddelerde de yaklaşık 500 mağaza açılacağı, 94 AVM ve caddelerde açılacak toplam 2 bin 500 yeni mağazada 12 milyon adet yeni ürünün üretilerek satışa sunulacağı hesaplandı. Mağazaların, sadece dekorasyon sektörüne 450 milyon dolarlık katkısı sağlayacağı, 25 bin kişiye daha iş olanağı oluşturacağı belirlendi. BMD üyelerinin açacağı 2 bin 500 mağazanın toplam aylık cirosunun 175 milyon TL, yıllık ciro beklentisinin ise 2 milyar TL’nin üzerinde olacağı hesaplandı. Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Yönetim Kurulu Başkanı Ekrem Akyiğit, AVM ve cadde mağazacılığındaki gelişmelere ve yeni pazarlara ilişkin ANKA’nın sorularını yanıtladı. İSTANBUL’DA KİRALAMA ORANI YÜZDE 75, DOĞU ANADOLU’DA YÜZDE 35 Açılacak AVM’ler arasında yapılan incelemelerde, AVM’nin konumuna, inşaatın hızına, kiralama yapan firmanın deneyim ve pazarlama gücüne, markaların taleplerine göre, kiralanmış ve henüz kiralanmamış mağaza oranının farklılık gösterdiğine dikkat çeken Akyiğit, "Örneğin uluslararası bir yatırımcının farklı illerdeki 11 farklı AVM yatırımında kiralanan mağaza oranı, yukarıdaki koşullara bağlı olarak yüzde 11 ila yüzde 90 arasında değişiyor. Bu yatırımcının Doğu Anadolu illerindeki AVM projelerinde kiralanmış mağaza oranı ortalama yüzde 35, İstanbul’daki projelerde yüzde 75’e çıkmaktadır. Diğer yandan örneğin İstanbul’un Anadolu yakasındaki bir bölgede var olan üç farklı yatırımcının üç farklı projesinde mağaza kiralanma oranı da farklılık göstermekte, yüzde 18 ile yüzde 78 arasında değişmektedir" dedi. Kimi projelerde kiralama yapan firmaların süreç içinde değiştiğini söyleyen Akyiğit, "Kimi projelerde ise normal AVM olarak başlayan süreç outlet’e dönüşerek devam ediyor. Bunlar da mağaza kiralama oranları üzerinde etkisi olan unsurlardır" dedi. 94 AVM İLE İNŞAAT ALANI 7 MİLYON 300 BİN METREKARE OLACAK BMD’nin yapmış olduğu araştırmaya göre 2009-10 yıllarında 94 AVM açılmasının planlandığı bilgisini veren Akyiğit, 94 AVM’nin toplam inşaat alanının 7 milyon 300 bin metrekareye yakın olduğunu söyledi. Bunun yaklaşık 3 milyon 800 bin metrekaresi kiralanabilir alan olduğunu ve toplam mağaza sayısının 10 bin’i geçtiğine işaret eden Akyiğit, bu sayının içinde gıda-dışı perakende alanında faaliyet gösteren tekstil, konfeksiyon - hazır giyim, ayakkabı - deri, ev tekstili -dekorasyon, optik, elektrikli ev aletleri, elektronik - tekno market ve yapı market gibi sektörler, gıda perakendesi alanından ise kafe, lokanta, fast food, hipermarket sektörleri yer aldığını söyledi. Akyiğit, "BMD üyesi firmaların 2009-2010 yıllarında açılacak olan AVM’lerde 2000 civarında kontrat imzalayacaklarını belirledik" dedi. AVM’LERDE 1.5 MİLYONLUK ALAN GIDA DIŞINDA HİZMET VERECEK BMD markalarının, Türkiye genelindeki AVM’lerde gıda-dışı perakendede kapladığı alanın yaklaşık yüzde 40 olduğunu söyleyen Akyiğit, "3 milyon 800 bin metrekare, yeni kiralanabilir alanın yaklaşık 1.5 milyon metrekaresi gıda dışı perakende alanında olacak. Bu AVM’lerdeki 2 bin mağaza ve 600 bin metrekare gıda dışı perakende alanı BMD üyeleri tarafından kiralanacak" dedi. Diğer taraftan 500 kadar mağazanın da caddelerde açılacak olduğu bilgisini veren Akyiğit, "Caddelerde açılacak mağazaları da göz önüne aldığımızda toplamda 2 bin 500 civarında yeni mağazanın açılacağını öngörüyoruz. Bu durumda, AVM’lerde ve caddelerde toplamda 750 bin metrekarelik bir gıda dışı perakende alanı BMD üyeleri tarafından kiralanmış olacaktır. 2008 yılında 2 milyon metrekare olarak hesaplanan BMD üyesi mağazaların toplam büyüklüğünün böylece 2009-2010 döneminde 2 milyon 750 bin metrekareye ulaşacağı tahmin edilmektedir. Diğer bir ifade ile yıllık ortalama yüzde 12.5 büyüme ile 2 yılda toplam yüzde 25 büyümeye işaret etmektedir" dedi. YENİ MAĞAZALAR DEKORASYONA 450 MİLYON DOLAR KATKI SAĞLAYACAK Önümüzdeki dönemde açılacak 2 bin 500 yeni mağazanın ile 20’den fazla sektörü ve işkolunu olumlu yönde etkileyeceğini söyleyen Akyiğit, bunlar arasında inşaat-taahhüt (boya, doğrama, cam), dekorasyon (ahşap, mobilya, raf sistemleri, manken), elektrik-elektronik, telekomünikasyon, aydınlatma, ses sistemleri, bilgi işlem altyapısı (kasa, lojistik yazılımı) ve temizlik gibi sektörler olduğunu belirtti. Dekorasyon sektörüne katkısının 450 milyon dolar (yaklaşık 680 milyon TL) olacağına dikkat çeken Akyiğit, ayrıca istihdama da önemli katkı sağlanacağını belirtti. Akyiğit, "2008 sonunda 160 bin’i aşkın kişiye istihdam sağlayan BMD üyeleri, yeni açılacak 2 bin 500 mağaza ile 25 bin kişiye daha iş olanağı sağlayacaktır" dedi. BMD üyelerinin, yüzde 60’dan fazlasının faaliyet gösterdiği tekstil, konfeksiyon ve hazır giyim - ayakkabı sektörlerinin de bu hareketlilikten olumlu etkileneceğini vurgulayan Akyiğit, "Ayrıca yeni açılacak mağazalarda satışa sunulmak üzere 12 milyon adet yeni ürün üretilerek sektöre, üretim ayağında da bir değer katılacak. İhracatta boşalan kapasitelerin iç pazarda kullanımı sağlanarak muhtemel bir olumsuzluk da engellenecektir" dedi. DEVLETİN VERGİ GELİRLERİ DE ARTACAK Organize perekende sektöründeki hareketliliğin ekonomiye de ciddi katkı sağlayacağını dile getiren Akyiğit, satışlardan sağlanacak artışın, devletin vergi gelirlerini de artıracağına dikkat çekti. AKyiğit, "BMD üyelerinin açacağı 2 bin 500 mağazanın toplam aylık cirosunun 175 milyon TL olacağı öngörülmektedir. 6 aylık beklenti 1 milyar TL’nin, yıllık ciro beklentisi ise 2 milyar TL’nin üzerinde olacaktır. BMD üyelerinin 2008 yılında gerçekleşen 24 milyar TL’lik (yaklaşık 16 Milyar USD) cirosunun, 2009 yılında açılacak olan yeni mağazalarda sağlanacak ciro artışı ile toplamda yüzde 10 oranında artacağı tahmin edilmektedir. BMD üyelerinin açacağı 2 bin 500 yeni mağazanın toplam yıllık 2 milyar TL ek satışının büyük bölümü vergi gelirlerine ilave olacaktır" dedi. METREKARESİ 100 DOLARA KİRALARI KALMADI Bu büyümenin, eski kira sözleşmelerinin tek yanlı içeriğinin ortadan kalkmasının bir sonucu olduğunu ifade eden Akyiğit, "Yeni ekonomik ortamda ekonomik ortam fiyatlarını konuşmaya başladı. Eskisi gibi metrekaresi 100 dolarlık yerler kalmadı. 30 dolarlık rakamlar, ciro üzerinden kira, hatta 6 ay kira almadan oturmalar konuşuluyor. Eskiden alışveriş merkezleri yapılıyor, kutu gibi satılıyordu. Şimdi markalar, "Ben buraya tutayım, ne kadar müşteri gelirse, ona göre ciro kirası al, 5 yıllık kira kontratı yapıp beni kaderimle başbaşa bırakma" diyorlar. Artık daha adil ve alışveriş merkezleri sahipleri de, markalar da memnun. me sahipleri de memnun, markalarda. Yeni ekonomik ortamın olumlu yönde değişmesi, markalara sağladığı yatırım iştahının açılmasının bir sonucudur" şeklinde konuştu.
Bu haber toplam 179 defa okunmuştur
Önceki ve Sonraki Haberler

HABERE YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.