1. YAZARLAR

  2. ALAATTİN KARAER

  3. 2018 Yılında Kaybettiklerimiz (13) Ali Teoman GERMANER!
ALAATTİN KARAER

ALAATTİN KARAER

SANAT KALEMİ
Yazarın Tüm Yazıları >

2018 Yılında Kaybettiklerimiz (13) Ali Teoman GERMANER!

A+A-

 

 “Heykeltıraş mermere ne ise; öğretmen de çocuğa odur…”

Addison

alaattin-karaer--kose-yazisi2-057.jpg

“Resim, heykel ve gravürle iç içe çalıştım, hangisinden diğerine fırsat bulursam oradan oraya koşarak yaşadım, gravüre karşı hala da büyük bir muhabbetim var. Çalışmalarım genellikle günüme dönük, yarı hiciv, biraz dalga geçen, biraz da işi fazla ciddiye alıp anıtsal görünme çabasındaki işlerdir. Mitolojiden yararlanmam ise belli bir yörenin mitolojisine ait değildir. Uzak doğu, Uzak Batı, kendi ülkemiz, Orta Doğu mitolojilerinden birtakım elemanları, birtakım öğeleri alıp yeniden gündeme getirmeyi, bunları sözcük gibi kullanmayı amaçlıyorum. İnanıyorum ki masalsı bir takım öğeler insanların çok daha rahat anlayabilecekleri öğelerdir. Onun için genellikle uzak geçmişin motiflerini yer yer işime

Sanat konusunda kendini yukarıdaki cümlelerle ifade eden, ‘Aloş’ takma adıyla da bilinen heykel sanatının büyük ismi Ali Teoman Germaner’de 2018 yılında kaybettiğimiz değerlerdendi. 1934 yılında İstanbul’da doğdu. 1949-1954 yılları arasında İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi Heykel Bölümü’ne girerek Rudolf Belling, Zühtü Müridoğlu ve Ali Hadi Bara’nın atölyelerinde sanat öğrenimi gördü.  İlk sergisini 1852 yılında Maya Sanat Galerisi’nde açmıştı. Gerek sanatçı, gerekse akademisyen kişiliğiyle Türkiye’de heykel sanatının geçirdiği dönüşümlerin büyük bir bölümüne tanıklık eden heykeltıraş, 1960 yılında Fransız hükümetinin bursuyla Paris’e gitmiş, 1961-1965 yılları arasında Ecole des Beaux Art’ın ustalarından Rene Collamarini ile heykel, Stanley William Hayter ile gravür çalışmıştı. 1965 yılında İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi Heykel Bölümü’nde asistan olarak göreve başlamış, 1976 yılında aynı kurumda profesör olmuştur.  2001 yılında ekmeli oluncaya kadar heykel bölümünde atölye hocalığı ve bölüm başkanlığı yapmıştır. Paris, Sao Paulo ve İskenderiye Bienalleri’ne katılmıştır. “İnsanlığın geçmişi benim de geçmişimdir” diyen heykeltraş’ın Mezopotamya, Mısır, Orta Amerika gibi uygarlıkların sanat ve mitolojilerinden etkilenerek oluşturduğu fantastik figürlerle dolu görsel dil, güncel siyasal ve sosyal olayları irdeleyen metaforik bir anlatıma sahiptir. Heykeltıraş’ın resim ve heykellerinin adeta imzası haline gelen Zümrüd-ü Anka, yılan ve at figürleri ile deniz kabuklarına kadar uzanan masalsı atmosfer, sanatseverleri Aloş’un düş gücünün doruklarında sıra dışı bir gezintiye çıkarır.  Aloş’un 1950-1960 yıllarında ürettiği resimlerinde soyut sanatın o yıllarda Türkiye’deki etkisini izlemek mümkündür. O dönemdeki resimlerindeki geometrik formları heykelleriyle adeta üçüncü boyuta taşıyan heykeltıraş, 1970 yıllara gelindiğinde Türkiye’nin içinde bulunduğu siyasal atmosferi ‘Aloşname’ adını verdiği metaforik bir dille anlatır.  Sanat yaşamı boyunca 20’nin üzerinde ulusal ve uluslar arası karma sergide yer alan Aloş, 14 kişisel sergi açtı. Aloş’un eserleri İstanbul, Ankara ve İzmir Devlet Resim Heykel Müzeleri ile yurtiçi ve yurt dışında birçok sergide yer almaktadır. 23 Şubat 2018 tarihinde 84 yaşında aramızdan ayrılmıştır. Ailesinin ve sevenlerinin başı sağ olsun! Not: Aloş denmesinin nedeni; annesi çocukluğundan beri “Alişimin kaşları kara” türküsünden hareketle Aliş diye çağırırken yanlış telaffuzla Aloş şekline dönmüş. Okul, askerlik ve öğretim yıllarında da hep Aloş adıyla anılır olmuş.

 

alaattin-karaer--kose-yazisi1-001.jpeg

Bu yazı toplam 267 defa okunmuştur.
Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.